I. Rozpoczęcie dnia szkoleniowego:
- Wprowadzenie do tematu szkolenia
- przedstawienie potrzeb oraz oczekiwań Uczestników
- ustalenie zasad wspólnej pracy
- ćwiczenie wprowadzające z użyciem kart Dixit
II. Moduł 1
Ćwiczenie pt. Pole minowe, Zadaniem grupy, jest przejście wszystkich uczestników po kolei, przez zaminowane pole w taki sposób, aby jak najmniej razy nadepnąć na minę, a tym samym uzyskać jak największą ilość punktów.
Ćwiczenie jest niezwykle angażujące (zarówno ruchowo, jak i poznawczo) i ma bardzo dynamiczny przebieg. Jego celem jest wywołanie w Uczestnikach refleksji dotyczących następujących tematów:
- Rola współpracy w osiąganiu celów
- Znaczenie efektywnej komunikacji w osiąganiu lepszych wyników
- Jakie czynniki mogą utrudniać komunikację i wzajemne zrozumienie?
- Poziom indywidualnego zaangażowania Uczestnika, a sukces grupy
Niewątpliwym walorem zadania, jest czynnik integracyjny. Dążenie do wspólnego celu powoduje pojawienie się więzi między Uczestnikami, sprzyja ich integracji oraz gotowości na podjęcie współpracy w przyszłości, w warunkach codziennych
Omówienie teoretyczne roli prawidłowego przebiegu procesu komunikacji, dla efektywnej i sprawnej pracy zespołu
III. Moduł 2
Gra komunikacyjna Kaczuszki, przeprowadzona przy użyciu klocków Lego Creator
Przebieg: Uczestnicy podzieleni są na pary. Każda osoba w parze otrzymuje kartonik z kompletem klocków. Zadaniem każdej z par, jest zbudowanie modelu kaczuszki, przy czym jedna osoba przekazuje drugiej instrukcję, jak ten model ma wyglądać
Cel:
- Wskazanie międzyludzkich różnic komunikacyjnych
- Pokazanie Uczestnikom jak ważna jest precyzja, w przekazywaniu sobie komunikatów
- Budowanie w Uczestnikach poczucia współpracy i zespołowości
- Stworzenie listy podstawowych barier komunikacyjnych, na jakie może napotkać zespół w codziennej pracy, oraz jak ich uniknąć
IV. Moduł 3
Rozbudowane zadanie grupowept: Budujemy model naszej firmy, przy użyciu zestawu Lego: serious play. Zadaniem Uczestników jest wspólne zbudowanie modelu, prezentującego działanie firmy oraz jej poszczególnych działów
Cel:
- Zwizualizowanie na modelu, jak funkcjonuje firma w odczuciu Uczestników z uwzględnieniem jej mocnych, oraz słabych stron
- Nauka mówienia o występujących problemach w sposób asertywny, szczery i otwarty
- Umiejętność wypracowywania rozwiązań, przy użyciu metafory
- Podkreślenie potrzeby zmian organizacyjnych, na dynamicznie zmieniającym się rynku
- Pokonywanie lęku przed zmianą
V. Omówienie teoretyczne wniosków z ćwiczenia. Analiza mocnych oraz słabych stron Firmy oraz jej poszczególnych zespołów. Wspólna dyskusja o tym, jak naprawić elementy, które według Uczestników nie funkcjonują optymalnie.