Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility STAŻE 2.0. - PRAWIDŁOWE WYPEŁNIANIE LIST OBECNOŚCI | Dział Projektów

STAŻE 2.0. - PRAWIDŁOWE WYPEŁNIANIE LIST OBECNOŚCI

„Nie taki diabeł straszny, jak go malują”, czyli jak okiełznać listę obecności!

 

Nie każdy z Was ma zaplanowany staż w trybie intensywnym – 6 tygodniowym, a co za tym idzie, musicie pracować w zmiennych dziennych wymiarach godzin, aby spełniać zasadę pracy minimum 20 godzin tygodniowo i nie więcej niż 40 godzin tygodniowo.

Chcecie pracować tylko po 8 godzin dziennie? Wystarczy wypracować 24 godziny tygodniowo i po 5 tygodniach wyrabiacie dokładnie 120 godzin (staż wówczas powinien być zaplanowany na 10 tygodni).

Możecie też pracować w różnych wymiarach godzin. Wielu z Was w załączniku nr 5 (Program stażu) posiada zapis „do 8 godzin” w rubryce „Przewidywana liczba godzin stażu dziennie”. Dzięki takiemu zapisowi możecie codziennie pracować w innej liczbie godzin np. poniedziałek 8 godzin, wtorek 4 godziny, środa 5,5 godziny.

Dzielenie tygodni na 2 listy obecności jest bardzo proste. Ci z Was, którzy prosili nas o pomoc już się o tym przekonali.

Otóż, najprostszym sposobem (przy zaplanowanej pracy od poniedziałku do piątku) jest podzielić tydzień w środę! Wówczas Wasze listy obecności będą wyglądały następująco:

Np. tydzień 28.06. – 02.07.2021 r.

Lista nr 1

  • Poniedziałek (28.06.) – 8 godzin,
  • Wtorek (29.06.) – 8 godzin,
  • Środa (30.06.) – 4 godziny.

Lista nr 2 (zaczynacie tym samym tygodniem)

  • Środa (30.06.) – 4 godziny,
  • Czwartek (01.07.) – 8 godzin,
  • Piątek (02.07.) – 8 godzin.

Tym sposobem przygotowujecie dwie pieczenie na jednym ogniu, gdyż finalnie przez cały tydzień przepracowaliście 40 godzin, ale na pierwszej liście obecności pozostawiacie 20 godzin i na drugiej liście obecności również macie prawidłowo rozpisane godziny.

PAMIĘTAJCIE! Każda lista obecności jest oddzielnie rozliczana, więc jeśli jakieś godziny przechodzą na kolejną listę obecności to nadal z zachowaniem zasady „minimum 20 godzin tygodniowo”.

 

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY:

  • Samotne ósemki – w ostatnim tygodniu na liście obecności wpisany jest tylko 1 dzień z wypracowanymi godzinami („bo tak skończyło się 120 godzin”),
  • Niewidzialne minimum – w ostatnim tygodniu pozostawiacie np. 16 godzin, argumentując, że nadal jesteście obecni na stażu i do końca tygodnia wypracujecie wymagane minimum godzin.
  • Praca ponad normę – zdarza się, że pracujecie więcej, niż pozwala Kodeks Pracy – kiedyś spotkałyśmy tydzień z 48 godzinami pracy. Kochani, tak nie wolno. Pracodawcy, nie mogą wymagać od Was pracy powyżej 40 godzin w tygodniu.

 

Jak sami widzicie, bardzo ważnym jest planowanie czasu pracy. Najłatwiej jest planować staż na 6 tygodni (tutaj bezproblemowo pracujecie jak pełnoetatowy pracownik i realizujecie po 40 godzin tygodniowo). Potrzebujecie więcej przestrzeni? Decydując się na dany termin stażu, warto wstępnie rozpisać sobie czas pracy, aby uniknąć „nieprzyjemnych niespodzianek”. Możecie też skorzystać z jeszcze jednej opcji, czyli wypłaty wynagrodzenia stażowego dopiero po zrealizowaniu całego stażu. Wówczas możecie pracować jednym ciągiem. Oczywiście nadal z zachowaniem wspomnianych zasad:

  • Minimum 20 godzin w tygodniu.
  • Maksymalnie 40 godzin w tygodniu.

 

Drodzy studenci i drogie studentki. Jeśli macie jakiekolwiek pytania, wątpliwości lub napotkaliście trudności w planowaniu tygodniowego czasu pracy napiszcie do nas na staze@up.poznan.pl