Projekt „Dostępni z natury! Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu jako uczelnia bez barier” odpowiada na potrzebę trwałego podniesienia poziomu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami – w tym osób z niepełnosprawnościami – we wszystkich obszarach działalności akademickiej. Cel główny projektu: trwałe podniesienie dostępności kształcenia, prowadzenia badań, procesów administracyjnych i komunikacji na uczelni poprzez rozbudowę kompetencji jednostki ds. dostępności, opracowanie i wdrożenie procedur wspierających realizację działań z uwzględnieniem dostępności i projektowania uniwersalnego, wzrost dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, jak również większa świadomość społeczności akademickiej na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami w ramach ośmiu niżej opisanych obszarów.
Dzięki realizacji projektu, każdy/a student/a, pracownik/pracowniczka czy osoba goszcząca na uczelni mógł/mogła swobodnie i bez barier korzystać z przestrzeni, informacji, edukacji i wsparcia, jakie oferuje nasza wspólnota akademicka.
W centrum działań projektu znajduje się rozwój jednostki odpowiedzialnej za zapewnianie dostępności. Poszerzamy jednostkę ds. dostępności uczelni i dodatkowo powołujemy zespół ds. dostępności, który będzie koordynować, wdrażać i monitorować wszystkie planowane zmiany.
Projekt zakłada działania w trzech głównych filarach, odpowiadających różnym obszarom funkcjonowania uczelni.
Filar I: Likwidacja barier architektonicznych i przestrzennych
Dostępna przestrzeń to podstawa w tworzeniu przyjaznego kampusu. Dlatego pierwszy etap projektu obejmuje fizyczne zmiany w infrastrukturze uczelni, mające na celu zniwelowanie barier w poruszaniu się i orientacji:
- powstaną dostępne toalety w wybranych budynkach,
- zniwelowane zostaną progi, schody i krawężniki w zewnętrznych ciągach komunikacyjnych,
- krawędzie schodów zostaną oznakowane kontrastowo, co poprawi bezpieczeństwo osób słabowidzących,
- w Katedrze Chemii zostanie zamontowany nowoczesny system alarmowy informujący o zagrożeniu (np. pożarem) za pomocą błysku i dźwięku.
Kampus naszej uczelni jest rozległy, co może stanowić istotne utrudnienie w przemieszczaniu się dla części społeczności. Dlatego planujemy zakup pojazdów elektrycznych – ekologicznych, cichych i prostych w obsłudze – które umożliwią osobom z ograniczoną mobilnością sprawne poruszanie się między budynkami uczelni
Filar II: Likwidacja barier informacyjno-komunikacyjnych
Drugim kluczowym obszarem jest dostęp do informacji i skutecznej komunikacji. W tym celu powołany zostanie specjalny zespół zajmujący się tym obszarem, który wprowadzi szereg zmian i usprawnień:
- treści udostępniane przez uczelnię będą tworzone także w języku łatwym do czytania (ETR),
- w przestrzeniach uczelni pojawią się piktogramy oraz przeprowadzony zostanie przegląd i ujednolicenie oznakowania,
- zapewniony zostanie dostęp do tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM) online,
- w kluczowych lokalizacjach kampusu pojawi się osiem uniwersalnych planów tyflograficznych (z rozkładem pomieszczeń w formie dotykowej i wizualnej),
- instalacja beaconów pozwoli osobom z niepełnosprawnościami wzroku na lepszą orientację w przestrzeni,
- strona internetowa uczelni zostanie dostosowana do aktualnych standardów dostępności cyfrowej (WCAG), aby była bardziej przyjazna i funkcjonalna dla wszystkich użytkowników.
Filar III: Dostępność kształcenia
Równy dostęp do edukacji to fundament projektu. Chcemy, by osoby z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami mogły uczyć się i rozwijać w sprzyjających warunkach. W odpowiedzi na potrzeby zgłoszone przez społeczność akademicką zaplanowano:
- zakup mebli i wyposażenia umożliwiających stworzenie dostępnych stanowisk w salach i laboratoriach komputerowych, m.in. regulowane blaty, ergonomiczne krzesła, nowe komputery oraz przearanżowanie przestrzeni sal tak, aby umożliwić swobodne poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami,
- zakup książkomatu, który ułatwi dostęp do zasobów bibliotecznych,
- doposażenie kilkudziesięciu sal dydaktycznych w nowoczesne monitory multimedialne – z funkcją dotykową, możliwością pisania i przesyłania notatek, a także prezentacją treści w różnorodnej formie (np. filmów, mikroskopowych preparatów, transmisji z operacji zwierząt). Urządzenia te zwiększą dostępność dla osób studiujących uczących się stacjonarnie i zdalnie, w tym z wykorzystaniem technologii asystujących.
Dodatkowo zaplanowano szkolenia dla kadry dydaktycznej i administracyjnej w zakresie pracy z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz wdrażania rozwiązań wspierających dostępność. Zwiększenie świadomości w społeczności akademickiej pozwoli lepiej dostosować metody dydaktyczne, zwiększyć komfort studiowania i wpłynąć na jakość funkcjonowania na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.
Opisane działania są komplementarne do jedynie część zmian realizowanych w ramach projektu. Całość przedsięwzięcia obejmuje szeroki zakres inicjatyw, które sukcesywnie będą wdrażane z myślą o poprawie komfortu, samodzielności i równego dostępu do edukacji dla wszystkich członków społeczności akademickiej.
ŹRÓDŁO FINANSOWANIA
Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działanie 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego