Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu jako dostępna uczelnia bez barier
O projekcie
Projekt zapewni wprowadzenie zmian organizacyjnych i podniesienie świadomości i kompetencji kadry dydaktycznej i administracyjnej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Zaplanowano działania, które doprowadzą do:
- dostępności architektonicznej (ułatwienia w poruszaniu się dla osób z ograniczoną mobilnością),
- lepszej czytelności strony internetowej uczelni - także dla internautów z zaburzeniami wzroku, słuchu lub z niedowładem ręki,
- zwiększenia katalogu metod nauczania przedmiotów (wdrożenie oprogramowania umożliwiającego realizację zajęć w formie online, poszerzenia zastosowania e-learningu),
- zastosowania nowych narzędzi informatycznych,
- zmian procedur,
- poszerzenia oferty Centrum Wsparcia i Rozwoju na rzecz osób doświadczających trudności w codziennym funkcjonowaniu na uczelni.
Działania projektowe będą wdrażane w ramach sześciu obszarów. Efektem realizacji projektu będzie wzrost dostępności Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wobec potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zaburzeniami psychicznymi bądź innymi zdiagnozowanymi trudnościami w uczeniu się.
Główne rezultaty wdrażania trzyletniego projektu to:
● wzrost świadomości kwestii dostępności wśród pracowników UPP.
● zwiększenie możliwości uzyskania indywidualnego wsparcia dla studentów/ek, a tym samym ograniczenie rezygnacji ze studiów z powodów zdrowotnych
● wzrost świadomości społecznej i popularności UPP wśród kandydatów/ek na studia.
● poprawa polityki informacyjnej na UPP (poprawa dostępności dzięki zastosowaniu oznakowań wewnętrznych i zewnętrznych, poprawa wyglądu strony internetowej i jej przejrzystości).
Ze względu na specyfikę kierunków studiów na UPP, niektóre istotnie uniemożliwiają studiowanie osobom z dysfunkcjami zdrowotnymi. W ramach projektu powstanie też baza informacji o dostępności kierunków i istniejących na nich restrykcjach dotyczących profilu zdrowotnego i osobowościowego kandydata/tki.
Oferowane wsparcie
W ramach projektu “Uczelnia dostępna” na Uniwersytecie Przyrodniczym zaplanowano wiele zadań mających na celu między innymi: zlikwidowanie barier architektonicznych, podniesienie dostępności cyfrowej oraz wielopoziomowe przystosowanie procesu edukacji do potrzeb osób, na co dzień funkcjonującymi z różnorodnymi trudnościami emocjonalnymi i poznawczymi.
Projekt obejmuje 6 kluczowych obszarów, w ramach, których uczelnia chce wdrożyć szereg nowoczesnych rozwiązań i technologii uwzględniających możliwie szerokie spektrum potrzeb i oczekiwań studentów
z niepełnosprawnościami.
Obszar I - Rozbudowanie oferty Centrum Wsparcia i Rozwoju. Możliwość skorzystania ze wsparcia pełnomocników (ds. osób z niepełnosprawnościami / ds. równego traktowania / ds. społecznej odpowiedzialności uczelni / ds. uzależnień) bądź konsultantów (psycholog / psychoterapeuta). W uzasadnionych przypadkach, CWiR pośredniczy w kierowaniu do zewnętrznych specjalistów/ek w zakresie:
- Indywidualnego wsparcia psychologicznego.
- Indywidualnego wsparcia w zakresie terapii uzależnień.
- Psychoterapii.
- Konsultacji psychiatrycznej.
Obszar II – Poprawienie dostępności architektonicznej i dostosowanie kluczowych pomieszczeń do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Dostosowanie będzie obejmować między innymi:
- Wykonanie prac adaptacyjnych i remontowych w celu dostosowania budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową (min. zlikwidowanie zewnętrznych barier architektonicznych, dostosowanie toalet, sal wykładowych, pracowni laboratoryjnych).
- Oznakowanie Uniwersytetu Przyrodniczego za pomocą tablic, drogowskazów
i tabliczek informacyjnych. - Instalacja alternatywnych systemów nawigacji usprawniających przemieszczanie się między budynkami uczelni dla osób, również dla osób z niepełnosprawnością wzrokową.
- Instalacja pętli indukcyjnych w wybranych salach wykładowych i sportowych.
Obszar III – zwiększenie dostępności cyfrowej uczelni obejmujące między innymi dostosowanie strony internetowej uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku. Planujemy również zakup i wdrożenie zintegrowanego systemu poprawiającego dostępność platformy e-learningowej (Moodle) dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Obszar IV – Obszar ten ma za zadanie ujednolicenie i wprowadzenie przyjaznych dla studentów procedur, w tym między innymi zarządzenia o dostępności uczelni. W tym obszarze będziemy ściśle współpracować
z Pełnomocnikiem ds. Osób Niepełnosprawnych Panem dr inż. Maciejem Sydorem.
Obszar V – Obszar wsparcia w zakresie dopasowania procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb oraz rozwiązywania problemów dydaktycznych. W ramach tego obszaru będzie można liczyć na:
- Pomoc doradcy edukacyjnego, którego głównym zadaniem będzie indywidualne rozwiązywanie problemów w procesie dydaktycznym.
- Pomoc asystenta osoby niepełnosprawnej, który ułatwi codzienne funkcjonowanie na uczelni.
- Przejrzyste informacje dotyczące dostępności oferty edukacyjnej/programu nauczania dla osób z niepełnosprawnością.
Obszar V – Obszar obejmuje cykl szkoleń dla kadry pedagogicznej mających na celu lepsze zrozumienie potrzeb i wyzwań, z jakimi, na co dzień mierzą się studenci, na co dzień funkcjonujący z niepełnosprawnością i/lub z zaburzeniami natury emocjonalnej i poznawczej. Działania te mają na celu podniesienie świadomości kadry i dostosowanie procedur tak, aby były jak najbardziej inkluzywne.
W miarę postępu w realizacji poszczególnych etapów projekcie, będzie się pojawiać coraz więcej konkretnych informacji odnośnie możliwości skorzystania z wyżej wymienionych form pomocy i dostosowania procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb.
Zapraszamy do regularnego odwiedzania niniejszej zakładki oraz mediów społecznościowych Centrum Wsparcia i Rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Rekrutacja
W odpowiedzi na wyzwanie edukacyjne, jakim jest praca ze studentem funkcjonującym z trudnościami lub zaburzeniami natury behawioralnej, emocjonalnej lub poznawczej zaproponujemy Państwu cykl szkoleń podnoszących poziom wiedzy merytorycznej i prawnej z zakresu możliwości reakcji na nieoczekiwane czy niestandardowe zachowania studenta.
Szkolenia będą odpowiednie zarówno dla pracowników administracji uczelni, jak i dla nauczycieli i nauczycielek akademickich.
Jesteśmy w trakcie ustalania szczegółowego grafiku spotkań, tak, aby terminy zaproponowanych przez Nas szkoleń nie kolidowały z Państwa obowiązkami zawodowymi. Przewidujemy również zorganizowanie kilku edycji szkoleń, tak, aby mogli Państwo znaleźć dogodny dla siebie termin.
Prosimy o sprawdzanie niniejszej zakładki oraz naszych mediów społecznościowych, gdyż systematycznie będziemy publikować ważne informacje dotyczące min. rejestracji czy terminów szkoleń.
W ramach inicjatywy Uczelnia Dostępna można ubiegać się o sfinansowanie miejsca na wybranym szkoleniu. Szkolenie ma podnieść kompetencje uczestnika w zakresie szeroko pojętej dostępności. Zgłoszenia chęci uczestnictwa w wybranym przez siebie szkoleniu należy kierować do biura projektu (szczegóły są podane w regulaminie) lub na adres mailowy projektu: upbezbarier@up.poznan.pl Rozpatrzymy każde zgłoszenie!
Dokumenty
Rozeznanie rynku / zapytania o cenę
[ZBIERANIE OFERT ZAKOŃCZONE] o 20 kwietnia 2023 r. zapraszamy do złożenia oferty na audyt systemu wayfinding i przygotowanie koncepcji funkcjonalnej nośników informacji. Formularz ofertowy należy przesłać na adres upbezbarier@up.poznan.pl
https://www1.up.poznan.pl/dp/sites/default/files/projekty/2023041.pdf
Do 25 maja 2023 r. g. 11:00 zapraszamy do przesłania oferty na kontrastowe oznakowanie schodów i nadanie im właściwości antypoślizgowych. Formularz ofertowy należy przesłać na adres upbezbarier@up.poznan.pl
https://www1.up.poznan.pl/dp/sites/default/files/projekty/20230522_zapro...